Traditionele merken winnen terrein in Google zoekresultaten

Het SEO Benchmark onderzoek (voorheen de Top 100 Online Vindbaarheid), dit jaar voor de negende keer uitgevoerd door online marketing bureau iProspect, laat zien dat ondanks de sterke positie van Wikipedia in de organische Google zoekresultaten, traditionele merken terrein winnen.

Wikipedia voert de overall lijst aan met een gemiddelde 13e positie binnen de 14 onderzochte hoofdbranches. Waar in 2014 Zalando nog als commerciële winnaar naar voren kwam, is de Duitse Fashion webshop in 2015 geen top performer in de overall lijst. Wel voeren zij nog steeds de Fashion branche aan.

Overige cross-branche resultaten laten zien dat Bol.com de best scorende webshop is met een gemiddelde 20e positie. Facebook komt binnen de sociale media het beste naar voren in de organische Google resultaten en NU.nl neemt deze plaats in bij de nieuwssites.

Branche resultaten
Belangrijke focus van deze benchmark is de SEO performance binnen specifieke branches, waar de volgende domeinen de nummer 1 positie innemen:

Audicien: www.beterhoren.nl
Automotive: www.anwb.nl
Convenience food: www.thuisbezorgd.nl
Doe-het-zelf: www.praxis.nl
Elektronica: www.bol.com
Energie: www.energieleveranciers.nl
Fashion: www.zalando.nl
Financiële dienstverlening: www.belastingdienst.nl
Kaarten en geschenken: www.greetz.nl
Opticien: www.pearle.nl
Persoonlijke verzorging: www.douglas.nl
Providers: www.tmobile.nl
Reizen: www.arke.nl
Sport : www.beslist.nl

Merk Autoriteit
Arthur Buring, Head of Owned Media iProspect, over het SEO Benchmark onderzoek:
“Ook dit jaar biedt de SEO Benchmark interessante inzichten binnen het SEO vakgebied. Zo is Wikipedia nog steeds een dominante speler in diverse branches. Met name haar autoriteit en relevante content zorgen voor deze dominantie. Aan de andere kant zien we binnen de onderzochte branches dat de meer traditionele merken, die we voorgaande jaren nog misten in de bovenste regionen, online stappen aan het maken zijn.”

“Verder valt op dat veel branches zich met name focussen op het eigen productassortiment of op de eigen diensten. Informatiebehoefte vanuit de consument bijvoorbeeld how to’s, achtergrondinformatie of handleidingen lijkt geen prioriteit te hebben. Kortom, het echt bedienen van de consument en aanwezig zijn in elke fase van de customer journey is een enorme kans binnen een groot aantal onderzochte branches.”

Meer lezen over de SEO Benchmark, haar resultaten en de interviews met top performers Fashionchick en Greetz? Bezoek de SEO Benchmark website: http://www.seobenchmark.iprospect.nl.

Over het SEO Benchmark onderzoek
Welke Nederlandse websites scoren het beste in de organische zoekresultaten van Google?
iProspect nam voor de negende keer de proef op de som en onderzocht de SEO resultaten van maar liefst 14 hoofdbranches. Dit SEO Benchmark onderzoek is gefocust op de vindbaarheid en het geschatte verkeer van de top 50 organische Google zoekresultaten.

Voor iedere branche is een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. Vervolgens is voor iedere rankende website in de top 50 binnen de betreffende branche het totale geschatte verkeer berekend, gebaseerd op 1) de positie in Google, 2) het maandelijkse zoekvolume in Nederland en 3) de gemiddelde Click Through Rate. Dit absolute aantal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer.

Meer informatie over het SEO Benchmark onderzoek en haar onderzoeksopzet is terug te vinden op www.seobenchmark.iprospect.nl.

Dit is een origineel bericht van iProspect the Netherlands

Be the first to comment on "Traditionele merken winnen terrein in Google zoekresultaten"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*